NÅR MAN ER IKKE SKOLEBARN I EN CORONA TID - Far til fire piger

NÅR MAN ER IKKE SKOLEBARN I EN CORONA TID

DET ER IKKE NEMT AT VÆRE ET

“IKKE SKOLEBARN”

I DENNE CORONA TID!

SKOLE CORONA

NOOMI MUSEN HAR DET LIDT SVÆRT DISSE CORONA DAGE…

Ser du, hun er ikke startet i skole (det sker først efter sommerferien – og vi er liiidt skræmte for udsigterne til den opstart – mere om det en anden gang) endnu. Hun ser hendes søstre knokle med hjemmeskole, og vil gerne være med.

Vi har forsøgt at købe superfine bøger ind til at hun kan øve sig, og det har også virket. Men jeg tror at de sidste par dage har været overskygget af savnet til hendes vante omgivelser og rutiner. Hendes venner nede i børnehaven, og ikke mindst pædagogerne (som i Noomis (og vores) verden er de vildeste stjerner). Og de sidste dage har været svære for Noomi. Vores mindste datter.

“JEG GIDER IKKE HJÆLPE TIL!”

Ord som vi aldrig hører fra den lille mus, er pludselig blevet slynget om os i de sidste par dage. Og vi har set hvordan vores lille positive pige med ben i næsen, pludselig har ændret karakter. Pludselig er glasset ikke bare halvt tomt – men HELT TOMT. Pludselig bliver konflikterne kæmpe store, og vi ser hvordan den lille person ikke trives i hverdagen. Hun råber af hendes søstre og er bare et surt lille menneske.

SKOLE CORONA

SÅ DERFOR PRØVER VI LIGE NOGET NYT  IDAG!

Idag sidder Noomi med mig oppe på kontoret, imens jeg arbejder heroppe sidder Noomi her ved siden af mig og har en ipad med læringsapps. Vi tænker at den lille mus er presset over at hun ikke har nogen at lege med, og at hun ser at de store piger får meget hjælp af hustruen som er primus motor dernede i dagtimerne imens jeg arbejder.

Morgenen startede godt – og Noomi kunne næsten ikke vente på at der var noget der skulle ske – som kun var hendes ting. Det var hendes tur til at sidde helt alene med mig imens de store var i hjemmeskole (online og offline). Og vi har testet apps som Dragen Maneno, Lydret Dingo og også mofibo. Der var lidt happy bite snacks og den store kaninbamse var naturligvis med hele vejen!

MEN HAR DU ET TIP TIL MIG?

TIL OS?

Hvis du har et næsten skolebarn hjemme hos dig, hvad gør I så for at aktivere det lille store menneske? Hjælpen og dine erfaringer modtages med kyshånd! Sammen bliver vi bedre allesammen – hver for sig!

skole corona

LÆSTE DU VORES 10 TING VI HAR LÆRT I DEN FØRSTE CORONA TID?

 

(Visited 576 times, 1 visits today)

Kommentarer

  • Hej.
    Vi står lidt i samme situation. Vores mellemste barn på 5 år “skal” starte i vippeskole efter påske. Det er lidt svært at finde ud af hvad han skal og hvor meget vi kan forvente af ham. Vi tvivler dog meget på at det kommer til at ske desværre.

    Vi har været på nettet og finde en masse opgaver til ham, vi laver regne opgaver med ham udenfor fx på trampolinen eller med kridt på vejen.

    På siden Villeby.dk er der vildt mange opgaver til alle aldre, det kræver dog login.

    Vi er en meget aktiv familie så må indrømme der står meget sport, udendørs aktiviteter på programmet. Men det kan være svært at blive ved at finde på interessante ting at lave.

    Rigtig god dag til jer 🙏🌸🌿

    • Louise hvor er i mega seje! TAK fordi du deler jeres erfaringer! jeg tror da vi skal tjekke VILLEBY.DK UD! 🙂 Allan

    • Hejsa Vores den mindste Isabella, skal også starte i før SFO d. 1/5 hvis alt går efter planen, tvivler dog lidt lige pt. Men hun laver “lektier” hver dag sammen med storebror på 12 år, han logge på matematikfessor med sit login og så laver de opgaver for 0 årgang hun har allerede helt styr på 10 vennerne 🙂 og imens har jeg ro til at hjælpe vores mellemste datter som går i 5 og er ordblind så hun kræver lidt ekstra hjælp. Men Isabella savner også sine venner meget og er faktisk bange for at de glemmer hende, så vi har prøvet nogle gange og facetime med hendes venner det hjælper på humøret.
      Vi har sat trampolinen op, købt et kroket spil og laver bål flere gange om ugen for at lave lidt ude også. Men svært når man samtidig skal passe sit arbejde.
      Men man skal være meget obs, vores mellemste ene opgave er og se Ultra nyt hver dag og dette overhører Isabella tit, og hun kommer så bagefter og spørg om jeg mister mit arbejde, hvor længe varer dette her og ti tusind andre spørgsmål man ikke kan svare på.

      Rigtig god dag til jer 🙂

  • Prøv gratisskole.dk 🙂 der er masser at printe ud, øve bogstaver ord lyd og rim og remser har en pige 6 år og det er gode øvelser Go’ dag til jer

  • Vores Smilla skal også i skole efter sommerferien. Jeg har lavet et skema, som er delt op i formiddag og eftermiddag. Hertil en masse post-its i 5 forskellige farver, hvorpå der er en aktivitet af en slags indenfor kategorierne: krea, ude-tid, inde-leg, pligter, og skærmtid. Hun vælger så dagen inden, hvad næste dag skal byde på. Hun skal vælge mindst én af hver farve, og Max to af skærmtiden.
    Det fungerer super godt, fordi hun så ved hvad dagen bringer. Det giver en ro, tror jeg.
    Derudover, så har vi blandt andet genoplivet “pennevennen”, og laver breve/tegninger, som vi afleverer i postkassen ved hendes kammerater. På den måde føles de måske ikke så langt væk.
    Kh Lene

  • Hejsa.
    Faldt over en side, der hedder digipuzzle.net der er også opgaver til Førskole. 🙂
    Håber I alle har det godt. Pas på hinanden.
    Knus fra Gitte

  • Hej Allan og Noomi

    Jeg er pædagog på en skole og skal her efter sommerferien igen have nye 0.klasser.
    Jeg ville lave en plan i fællesskab, en plan hvor er er opgaver, leg i haven og alenetid med mor eller far.
    Jeg ville tage en hel formiddag i skoven, bare gå en lang tur og snakke. Tage en tur til stranden, samle sten som man kan male når I kommer hjem. (Kan hun godt selv sidde med)
    Jeg ville mens de andre havde skole være sammen med hende, lave en slags børnehave dag, blot uden venner.
    Jeg er helt med på, at de voksne også skal arbejde, men jeg ville nok prøve at gøre det på et andet tidspunkt.

    En sidste ting, spørg hende om en ting hun gerne vil lære, så kan hun få mulighed for det. (Evt. Binde snørebånd, lave et vaske hænder skilt mm.)
    Jeg tror det er strukturen i hverdagen hun savner.(gør jeg også)
    Hun er stadigvæk et børnehavebarn og hun skal bare hygge sig, hun har bare brug for en voksen at gøre det med.

    Håber ikke min besked blev for jeg er så klog agtigt, det er ment som råd.

    Kan I have det dejligt.💕

    Dbh. Jane

  • Min søn er 4, så vi gør os ikke så meget i skoleopgaver. Så vi hygger os bare sammen og gør, hvad vi har lyst til. Jeg er på barsel, så der er intet arbejde ved siden af 😊
    Men når savnet bliver for stort til bedstevennen fra børnehaven, så ringer de sammen på messenger og “leger sammen”, klæder sig ud, griner og snakker sammen, fortæller hvad de laver hjemme og så skyder hinanden gennem skærmen og andet fjolleri, som kun 4 årige forstår. Det giver luft for nogle følelser kan vi se i begge familier og drengene kan se, at hinanden stadig” findes”, selvom de ikke har været i børnehave længe. Måske det kunne give Noomi noget ro, at se, at veninderne stadig er der, selvom det er i telefonen? 😊

  • Det er svært at være i alderen lige ved og næsten i skole. Vi har en i 1. Klasse og en som desværre nåede at starte i førskolen 3. Marts. Vi starter da bare indkøring forfra 🙈🥴

    Her er det faktisk den store som går i 1. der er drøn misundelig på datteren/mindste som ikke skal lave afleveringer og lektier. 🙃

    Jeg kan huske fra den store, at læringsmålet for 0. Klasse var alfabetet store og små samt talene til 1-20. Der ud over skulle han kunne sige sit navn og alder på engelsk og tallene fra 1-10.

    Vi arbejder lidt med det i denne corona tid, men ikke så hun køre surt i det.
    Fx. læser jeg en historie, så skal hun med tegning genfortælle hendes version (kan også gøres med lydbøger),
    Jeg har købt et bogstav-/alfabet spil i rema og vi har Hr. Skægs tal og bogstaver.
    Så hinker vi på vejen op til 10.
    Hun laver mad og ligger de lave tal sammen (3+6=9) undervejs.
    Vi taler om, hvad vi møder på vores vej, i haven mv.
    Vi spiller mange spil – læren om at vente på tur.
    Hun laver få opgaver ad gangen i aktivitetsbøger, gerne prik-prik tegninger mv.

    Om det virker – I dont Know, men hun er ikke sur og føler sig set og hørt. 👍

    Håber i kommet godt igennem alle 6 🙏

  • Prøv at tale med hende om pligter, og skitser måske tre ting, som hun kan honorerer og som hun kan vælge i mellem. Derved vælger hun selv hvad hun bidrager med. Måske… og gør det hver dag. I kunne tegne de tre ting, og hænge dem op. Så kan I sammen vælge flere opgaver/pligter som dagene går. Måske med en lille præmie når ugen er omme? Belønning kan være vejen? Held og lykke fra pædagogen 🤝 PS. Gode ideer der ER kommet 👌

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *